Krav til Universell utforming er utformet og fastsatt av Digitaliserings-direktoratet / uutilsynet.no
Ikt-løsninger i Norge skal være universelt utformet. Dette gjelder nettløsninger, apper og automater. Både private og offentlige virksomheter, lag og organisasjoner må følge regelverket.
Standarden som skal følges er WCAG standarden(Web Content Accessibility Guidelines)
1.0 – Mulig å oppfatte
1.1.1 Ikke-tekstlig innhold (Nivå A)
Teskting for videoer og alt tekst til bilder med relevant innhold (gjelder ikke dekorativt)
1.2.1 Bare lyd og bare video (forhåndsinnspilt) (Nivå A)
Gjøre video- og lydklipp tilgjengelig på alternativ måte. Skal markeres tydelig som alternativ tekst til video/lyd
1.2.2 Teksting (forhåndsinnspilt) (Nivå A)
Videoklipp skal tekstes, på selve videoen
1.3.1 Informasjon og relasjoner (Nivå A)
Innhold skal kodes slik at hjelpemidler kan tolke det på en naturlig måte. Logisk oppbygging ved h1, til h2. Ikke hoppe over nivåer osv.
1.3.2 Meningsfylt rekkefølge (Nivå A)
Den visuelle rekkefølgen av innhold skal samsvare med rekkefølgen i koden. Lister og tabeller skal kodes slik at hjelpemiddler tolker innhold i riktig rekkefølge.
1.3.3 Sensoriske egenskaper (Nivå A)
Innhold som er avhengig av plassering, former eller farge skal ha tilleggsinformasjon, slik at bruker kan oppfatte det.
1.4.1 Bruk av farge (Nivå A)
Sørg for at innhold som formidles gjennom farger/fargeforskjeller, kan oppfattes uten bruk av farge (gjelder ikke dekorativt)
1.4.2 Styring av lyd (Nivå A)
I tilfeller der lyd og video med lyd starter automatisk når siden er lastet, og varer i over tre sekunder, skal det være en separat mekanisme for å styre lyden. Denne skal være innenfor 5 tab-tasteklikk fra start
1.4.3 Kontrast (minimum) (Nivå AA)
Skal sikre tilstrekkelig kontrast mellom tekst og bakgrunn, slik at brukere med nedsatt syn skal kunne lese det uten hjelpemiddel
1.4.4 Endring av tekststørrelse (Nivå AA)
Bruker skal kunne forstørre til 200%, uten å miste innhold. Unntak for teksting av multimedieinnhold og bilder av tekst
1.4.5 Bilder av tekst (Nivå AA)
Skal som hovedregel unngås. Bilde av tekster tillatt i tilfeller der en bestemt presentasjon av tekst er avgjørende for informasjonen som formidles. I enkelte situasjoner, kan det være nødvendig å bruke bilde av tekst for å oppnå en bestemt visuell effekt.
2.0 – Mulig å betjene
2.1.1 Tastatur (Nivå A)
Sørg for at innhold kan navigeres gjennom kun vha. tastatur
2.1.2 Ingen tastaturfeller (Nivå A)
Unngå at bruker ikke kan navigere seg bort fra et element
2.2.1 Justerbar hastighet (Nivå A)
Sørg for at bruker får tilstrekkelig tid til å utføre tidsbegrenset handling. Begrepet omfatter også innhold som går videre eller oppdateres i en hastighet som går raskere enn brukeren evne til å lese eller forstå det.
2.2.2 Pause, stopp, skjul (Nivå A)
Brukeren skal få en mekanisme for å pause, stoppe, skjule eller styre oppdateringsfrekvensen. Eksempel på en mekanisme er en pauseknapp. Kravet gjelder kun for innhold som beveger seg i mer enn 5 sekunder, og presenteres samtidig med annet innhold.
2.3.1 Terskelverdi på maksimalt tre glimt (Nivå A)
Innhold kan ikke blinke/glimte mer enn 3 ganger i sekundet
2.3.2 Terskelverdi på maksimalt tre glimt (Nivå A)
Innhold kan ikke blinke/glimte mer enn 3 ganger i sekundet
2-4-1 Hoppe over blokker (Nivå A)
Blokker som gjentas på flere sider (menyer, topptekster ol.) kan navigeres forbi og til hovedinnhold (treng ikke om hovedinnhold er innen 5 tab-taster)
2.4.2 Sidetitle (Nivå A)
Når hver nettside har en beskrivende sidetittel er det enklere for brukeren å orientere seg på nettstedet og finne relevant innhold, uten å måtte lese innholdet først.
2.4.3 Fokusrekkefølge (Nivå A)
Sikre at når brukere navigerer sekvensielt gjennom nettsiden, møter de informasjon i en rekkefølge som ivaretar betydningen og kan brukes med tastaturet.
2.4.4 Formål med lenke (i kontekst) (Nivå A)
Lenker skal gi informasjon om lenkemålet, slik at brukeren kan ta stilling til om han vil åpne lenken eller ikke. Lenketekst skal tydelig beskrive hva den går til.
2.4.5 Flere måter (Nivå AA)
Sørg for at brukeren har mer enn en måte å finne fram på(minst 2). Det kan for eksempel være med søk, meny eller nettstedkart.
2.4.6 Overskrifter og ledetekster (Nivå AA)
Sikre at overskrifter og ledetekster beskriver tema eller hensikten med det aktuelle innholdet, slik at det blir enklere for brukeren å orientere seg i innholdet.
2.4.7 Synlig fokus (Nivå AA)
Hensikten med kravet er at brukeren skal kunne vite hvor på nettsiden han befinner seg, og hvilket element som har tastaturfokus til enhver tid.
3.0 – Forståelig
3.1.1 Språk på siden (Nivå A)
Hovedspråket på hver enkelt nettside skal være programmatisk bestemt i koden.
3.1.2 Språk på deler av innhold (Nivå AA)
Når innhold som er på et annet språk enn hovedspråket på nettsiden er identifisert i koden, kan brukeragenter og hjelpemiddelteknologi presentere det i samsvar med språkreglene for det aktuelle språket.
3.2.1 Fokus (Nivå A)
Kontekstendring skal bare forekomme når brukeren aktivt gjør en handling, for eksempel klikker på en lenke eller en knapp(åpne nytt vindu, flytte fokus, omorganisering av innhold)
3.2.2 Inndata (Nivå A)
Hvis endringer (f.eks å krysse av i en avkryssingsboks, velge en radioknapp, skrive inn eller slette tekst i et skjemafelt) fører til kontekstendring, skal bruker være informert på forhånd
3.2.3 Konsekvent navigering (Nivå AA)
Navigasjon eller lenker som gjentas på flere sider skal holde samme rekkefølge (topptekst, klikkbar logo, søkefelt, snarveilenke, meny, bunntekst)
3.2.4 Konsekvent identifikasjon (Nivå AA)
Alle brukergrensnittkomponenter(knapper, lenker ol.), som har samme funksjonalitet innenfor et sett av nettsider, identifiseres på en konsekvent måte. Dette gjelder både i koden og visuellt.
3.3.1 Identifikasjon av feil (Nivå A)
Informasjon som nettsiden krever, men som brukeren har utelatt (tomme obligatoriske skjemafelter). Informasjon som er gitt i feil dataformat eller med feil verdi.
3.3.2 Ledetejster eller instuksjoner (Nivå A)
Tydelig tekst og beskrivelse for skjemafelt, ikke bare når felt er markert. Der symbol markerer obligatorisk felt skal det informeres på forhånd(«Obligatoriske felter er merket med * «)
3.3.3 Forslag ved feil (Nivå AA)
Sørg for deskriptiv feil/tilbakemelding, gjerne med eksempel
3.3.4 Forhindring ved feil (juridiske feil, økonomiske feil, datafeil) (Nivå AA)
Dette kan være billettkjøp, banktransaksjoner, svar på tester eller endring eller sletting av opplysninger av brukerstyrt informasjon i ulike datalagringssystem. Tre måter å håndtere. Revesere innsending/sletting. Korrigere feil i inndata. Bekrefte all data før innsending
4.0 – Robust
4.1.1 Parsing (oppdeling) (Nivå A)
Kode skal ha fullstendige start- og sluttkoder, være nøstet i henhold til spesifikasjonene for det aktuelle oppmerkingsspråket, ikke inneholde dupliserte attributter, ha ID-er som er unike
4.1.2 Navn, rolle, verdi (Nivå A)
Hensikten med suksesskriteriet er å sikre at personer som bruker hjelpemiddelteknologi via koden skal kunne identifisere brukergrensesnittkomponenter, samt hvilken funksjon, rolle, tilstand, egenskap, rolle og verdi disse har til enhver tid. WordPress håndtere stortsett dette selv.