finnkahrs

Er en digital verden noe å være redd for?

1024 663 Creato Media

Er en digital verden noe å være redd for?

Dato: 07.11.2016

Da det digitale skiftet kom for fullt, hadde Creato to valg. Legge ned, eller omfavne nye muligheter.


Tekst: Ove Sjøstrøm Foto: Creato


– Vi valgte det siste, sier Finn Kahrs, daglig leder i reklamebyrået Creato.

Han nipper til kaffekoppen og stirrer ut gjennom vinduet i de trivelige kontorlokalene på Måseskjæret i Sandviken i Bergen. Utenfor pisker regnet mot ruten.

– Den digitale overgangen kom raskt på mange, men vi tok utfordringen på strak arm, sier han og slår fast:

– Siden har vi ikke sett oss tilbake.

En digital revolusjon

I 2007 stod Apple-gründer Steve Jobs på en scene i San Francisco i USA. Det var tid for avduking av et nytt produkt, en smarttelefon selskapet kalte iPhone.

Apple hadde brukt en rekke ord siden 1998 for å beskrive i-en i sine nye produkter. Internett, inspirere, instruere, informere og individ. Og produktene kom på løpende bånd: iMac, iPad og iPhone.

Bilde: Blake Patterson, CC-lisens
Bilde: Blake Patterson, CC-lisens

Ordet som står igjen i dag, er internett. Dagligdagse gjøremål, som for eksempel nettbanken, er et tastetrykk unna. Og alle har tilgang til all verdens informasjon via smarttelefonen i lommen. Det betyr også at alle bedrifter er digitale, hvis de vil.

Den digitale revolusjonen har gjort at alle kan markedsføre seg og nå ut til mange. Men det er et lite hinder på veien, ifølge Kahrs.

– Nå finnes det så mange kanaler for distribusjon av innhold at mange blir forvirret. Men en ting er sikkert: Med Facebook, YouTube, Snapchat, Google og Instagram er det blitt utrolig mye lettere å nå målgruppen din. Men du må ha en strategi, ellers drukner budskapet ditt. Det er her vi kommer inn, sier Kahrs og tilføyer:

– I dag ser vi at stadig flere reklamekjøpere går digitalt og velger programmatisk kjøp, søkeoptimalisering, rene søk og sosiale medier i sin markedsføringsstrategi.

– Derfor har Creato rekruttert en stab med spisskompetanse på webutvikling og design, sosiale medier og kampanjer på tvers av tradisjonelle og nye kanaler.

Nye muligheter

Kahrs snakker gjerne om overgangen fra tradisjonell til digital markedsføring. Det kunne gått med Creato som med andre byråer som tviholdt på gamle løsninger. Noen har gått konkurs, andre har valgt å avvikle virksomheten.

– Vi hadde to valg: Dø sakte som tradisjonelt reklamebyrå, eller omfavne nye muligheter. Vi valgte det siste

Kahrs stiftet kommunikasjons- og reklamebyrået Creato i 2004. Siden den gang har byrået vært gjennom store forandringer og omstillinger. Den største endringen begynte med digitalisering, som for alvor slo inn over media- og reklamebransjen for tre, fire år siden.

– En kunde krever helt andre og målbare resultater i dag, enn det vi opplevde tidligere. Annonser, DM utsendelser og andre papirbaserte aktiviteter var lenge enerådende, sier han.

finn_kahrs

«Gjennom vår egen digitale satsing har vi lært utrolig mye som kommer kundene våre til gode»

– Finn Kahrs, Creato Media AS

Gode historier

Creato satser mye content marketing, eller det som kalles innholdsmarkedsføring på godt norsk.

–  Vi ser at gode historier om kundene våre, slår an. Det er få som deler en annonse i sosiale medier, men mange deler en historie som forteller noe som folk kan ha nytte av. Vi bruker erfarne frilansjournalister som skriver sakene for oss, sier Kahrs og legger til:

– De bruker journalistiske virkemidler for å få folk til å lese og dele budskapet. Fordelen med denne type markedsføring, er at den ikke virker påtrengende og plagsom.

– Men klarer publikum å skille mellom uavhengig journalistikk og reklame?

– Det kan være forvirrende for folk. Men det hele kommer ned til merking og hvem  som er avsender av en tekst, sier Kahrs og tilføyer:

– Det er nytteverdien av innholdet som teller for folk. Og vi ser at innholdsartikler er en kommunikasjonsstrategi som fungerer veldig bra for våre kunder.

Effektive kommunikasjonskanaler

Creato holder døren åpen for alle som trenger hjelp til kommunikasjon.

– Det er det som er fordelen med å ha vært lenge i bransjen. Når noen nevner DM i postkasser, kundeaviser, messer, dekor og produktdesign forstår vi hva de vil ha. Det som noen kaller tradisjonelle reklametjenester, er fremdeles effektive og gode kommunikasjonskanaler for mange annonsører.

– Det dreier seg ikke bare om digitale løsninger, i bunn må det alltid ligge en god kommunikasjonsstrategi. Dette kombinert med kunnskap og kompetanse innen visuell kommunikasjon, design, tekst, fotografering og kreative løsninger er det som skaper gode resultater

– Hva med fremtiden?

– Fremtiden? Den er kanskje her allerede, uten vi helt har fått det med oss. Så fort skjer endringene nå, sier han og avslutter:

– Og det er det som er så spennende med denne bransjen. Ingen vet hva som blir det nye om bare ett år. Men vi henger med, og lærer noe nytt hver dag vi går på jobb.